Dipl.-Psych. Frank Spohn
Photo: UHH, RRZ/MCC, Mentz
Research Associate
Differential Psychology and Psychological Assessment
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CV
Born 14.02.1973 in Hechingen (Baden-Württemberg). School degree Abitur there in 1992. Begin of studying physics in Tübingen. Moved to Hamburg and studied psychology there (Diplom degree 2002). Started training to become psychological psychotherapist with focus on behavioral therapy. Teaching associate for general psychology from 2003 -2005. Award for applied psychology from the BDP and Georg-Gottlob foundation in 2003. Research associate (department for personality psychology and psychological diagnostics) since July 2004 and Phd-student at the University of Hamburg. Head of test library of the institute for psychology since fall 2014.
Teaching at the University of Hamburg
- Subject psychological diagnostics, bachelor: Practical exercises for diagnostic measures, psychodiagnostics test measures
- Subject psychological diagnostics, master: Seminar psychological diagnostics, lecture psychological diagnostics, seminar psychological evaluations
- Specific topics of teaching are: Computer-based tests, probabilistic test theory
Practical fields:
- Psychological applicant selection (assessment centers and interviews) at the DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) and part of the selection committee for pilots (e.g. Lufthansa)
- Behavioral therapy at the training institute of the german association for behavioral therapy (DGVT)
Research projects (funded by grants)
2016-2018: Development, validity and norm study of the visuo-spatial memory test VRGT (Hogrefe), claimant: Frank Spohn and Angela Scherwath
Participation in university committees and institutions
Since fall of 2014: Assembly and management of the test library of the institute of psychology
Awards
2003 Award for applied psychology from the BDP and Georg-Gottlob foundation
Publications
Spohn, F. (in press). AID_3_Score (English edition). Scoring program for the Adaptive Intelligence Diagnosticum 3 by Klaus D. Kubinger. Göttingen/Oxford: Hogrefe.
Kröger, S., Spohn, F. & Coltheart, M. (in prep.). The role of studying the effect of cognates on reading in pure alexia.
Spohn, F. & Buse, L. (in revision). An investigation of the relationship between cognitive performance and time of day, salivary testosterone, and digit ratio. Hormones and Behavior.
Spohn, F. (2017). AID_3_tailored. Testleiterprogramm zur computergestützten Vorgabe und Auswertung des Adaptiven Intelligenz Diagnostikums 3 (AID 3) von K. D. Kubinger & S. Holocher-Ertl nach dem Prinzip des Tailored Testing [Computer software]. Göttingen: Hogrefe.
Kubinger, K. D. & Spohn, F. (2017). Computergestützte Vorgabe des AID 3 nach dem Prinzip des Tailored Testing. Manual zur Software AID_3_tailored. Göttingen: Hogrefe.
Spohn, F. (2015). AID_3_Score (Auswerteprogramm zum Adaptiven Intelligenz Diagnostikum 3 von K. D. Kubinger & S. Holocher-Ertl). Göttingen: Hogrefe.
Beauducel, A. & Spohn, F. (2014). Retained-components factor transformation: Factor loadings and factor score predictors in the column space of retained components. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 13, 106-130.
Beauducel, A., Leue, A., Lange, S., Spohn, F., Kersting, M. (2011). Zusammenhänge der N2-Komponente in einer Konfliktaufgabe mit verschiedenen Operationalisierungen der Verstärkungssensitivität. In F. Spinath et al. (Hrsg.): 11. Arbeitstagung der Fachgruppe Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik (S. 197). Saarbrücken: Pirrot.
Spohn, F. (2010). Intelligenztests. In K. Conzelmann, F. Spohn & F. Zinn: Handbuch ausgewählter psychologischer Testverfahren (S. 3-34). Hamburg: Europäische Fernhochschule Hamburg.
Conzelmann, K., Spohn, F. (2010). Rund um den Test - Einführung in psychologische Testverfahren. In K. Conzelmann, F. Spohn & F. Zinn: Grundlagen psychologischer Testverfahren (S.22-69). Hamburg: Europäische Fernhochschule Hamburg.
Spohn, F. & Buse, L. (2010). Freies Testosteron und Tageszeit als Determinanten individueller Unterschieder in der Raumvorstellung: Ergebnisse einer Feldstudie. In F. Petermann & U. Koglin (Hrsg.): 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 181). Lengerich: Pabst.
Scherwath, A. & Spohn, F. (2001). Das Memory-Spiel als visuell-räumlicher Gedächtnistest: Entwicklung und psychometrische Überprüfung der Güteeigenschaften. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Universität Hamburg.
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Eingeladene Vorträge:
Spohn (2015, November). AID 3-tailored. Vortrag auf dem Symposium 30 Jahre AID: Gewinn für Praxis und Wissenschaft, Wien.
Research focus
Research focus:
- Computer-based test development, adaptive testing (tailored testing, further development of the adaptive intelligence test AID 3 from Kubinger and Holocher-Ertl, visuo-spatial memory test VRGT)
- Diagnostics and therapy of pure alexia (alexia without agraphia, letter-by-letter-reading, word blindness)
- Testosterone and spatial perception
International research cooperations:
- Prof. Klaus D. Kubinger, University of Vienna, Austria
- Prof. Max Coltheart, Macquarie University, Sydney, Australia